FAQ

Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får. Om du inte hittar det du söker så kontakta oss så hjälper vi dig.

Under fliken Anslut dig till fibernätet finns en förklaring till hur hela anslutningsprocessen går till.

För anslutningspriset får du en komplett anslutning. Vi gräver, hela vägen fram till fastigheten, blåser i fiber och installerar en tjänstefördelare. Du behöver inte göra någonting, vi tar hand om hela processen.

Vi bygger enligt Robust Fiber, och enligt deras standard ska kanalisationen ligga på minst 30 cm på tomtmark.

Om du precis har kopplat in dig till fibernätet eller har en ny tjänst och behöver hjälp att komma igång, kika in vår kom-igång-guide (PDF öppnas i ny flik)

Grovåterställning innebär att vi efter grävning endast lägger tillbaka de massor vi grävt bort vid schaktet. Återställning av ytskikt som gräsmatta, rabatter, plattor, asfalt, träd och buskar åligger fastighetsägaren.

Inför alla markjobb ska man få eventuella ledningar utsatta. Man gör då ett ärende på www.ledningskollen.se. Där gör man ett gratiskonto, märker ut på en karta vart man ska göra arbetet och då får alla nätägare i området meddelande om att märka ut sina ledningar. Det kan vara t.ex. fiber, el eller vatten. Du får sedan ledningarna utsatta eller meddelande om vad som finns i det utmärkta området. Gräver man utan att begära utsättning och man gräver av en kabel eller ledning, kan man bli ersättningsskyldig.

Ska du sälja din fastighet behöver du anmäla om ägarbyte till oss. Under fliken Dokument här bredvid finns en blankett vid namn ”Ägarbyte” som ska fyllas i av både dig och den som tar över fastigheten. Vi behöver personuppgifter på den som tar över så vi vet vart framtida fakturor för bl.a. nät- och serviceavgiften ska gå.

Anslutningsavgiften faktureras först när allting är klart. Entreprenör meddelar oss att din anslutning är installerad och fungerar, sen skickar vi fakturan.

Vi erbjuder delbetalning av del av summan. Se Ekonomi under fliken Om oss för mer information.

Ja, det kan man, så länge man uppfyller Skatteverkets krav. Vi gör avdragen direkt på fakturan. Skulle Skatteverket sedan neka något av bidragen blir du fakturerad den kostnaden i efterhand av oss. Se info om avdragen under Ekonomi på fliken Om oss.

Du kan få den på papper, via Kivra, som e-faktura eller på autogiro. Se Ekonom under fliken Om oss för mer info.

Nät- och serviceavgiften skickas ut 1ggr/år.

Ekonomi

På Forshaga Fibernät erbjuder vi smarta betalningsalternativ som gör ditt liv enklare. Med e-faktura och kivra kan du enkelt hantera dina räkningar och betala med ett klick.

Här kan du även läsa mer om ROT-och RUT-avdrag, faktureringsalternativ, delbetalningar och automatiseringar med Autogiro.

Som privatperson kan du få ROT- och RUT-avdrag på anslutningsavgiften hos Forshaga Fibernät AB förutsatt att du uppfyller kraven hos skatteverket. Till exempel får du inte rot-avdrag på fastigheter som är yngre än 5 år.

Avdragen gör vi direkt på fakturan för anslutningen och sen skickar vi in en ansökan till Skatteverket. Skulle det av någon anledning vara så att ni inte uppfyller kraven så faktureras ni avdraget ni fått i efterhand.

Man kan läsa om villkoren på Skatteverkets hemsida.
På anslutningskostnaden är avdragen enligt följande:

Anslutningsavgift

22 500

ROT-avdrag

– 450

RUT-avdrag

– 1 662

Summa att betala

20 388

Vill man inte betala hela anslutningsavgiften på en gång kan man välja att dela upp kostnaden. Man betalar då en del av summan direkt efter installationen, och sedan delar man upp resterande del på antingen 12, eller 24 månader. Vi erbjuder delbetalning av anslutningsavgiften enligt följande:

Anslutningspris

22 500

Att betala efter färdig installation

9 900

ROT-avdrag

– 450

RUT-avdrag

– 1 662

Att betala efter avdrag

7 788

Att delbetala

12 600

12 månader

1050:-/mån

24 månader

525:-/mån

Brevfaktura skickas till den adress du angivit på avtalet, tänk på att ange din fakturaadress om du till exempel ansluter din sommarstuga så inte fakturan hamnar där.

Du kan som privatkund få fakturorna till din internetbank. Anmälan för att få e-faktura gör du själv via din internetbank.
När du gjort valet att få fakturorna som E-faktura ser du när det kommit en ny faktura i banken. Alla uppgifter som belopp, OCR-nummer och betalningsdag är ifyllda i förväg. En snabb kontroll och ett godkännande är allt du behöver göra, sen är du klar. Läs mer om E-faktura här

Är du ansluten till Kivra kommer din faktura automatiskt gå dit. Vill du inte ha din faktura till Kivra måste du själv avaktivera Forshaga Fibernät i din digitala brevlåda.

Tjänstefördelare eller CPE, är den box vi monterar på väggen i din villa när du beställt en anslutning från oss. Det är till tjänstefördelaren du kopplar router, tv-box, eller liknande beroende på vilka tjänster du valt att teckna.

Kanalisation är rören som grävs ner som fibern sedan blåses in i.

Mbit/s avser hastighet för dataöverföring.

Gbit/s avser hastighet för dataöverföring och motsvarar 1000Mbit/s.

Idag erbjuder våra tjänsteleverantörer hastigheter upp till 1Gbit/s(1000Mbit/s).

Starta om all utrustning, inklusive tjänstefördelaren. Se vår felsökningsguide för mer info. Om det ändå inte fungerar, kontakta din tjänsteleverantör.

Även med 5G så räcker inte endast mobilnätet till för vårt ständigt ökade behov av uppkoppling hemma eller på arbetet. En egen fiberanslutning garanterar att du alltid har en stabil uppkoppling som inte påverkas av hur många saker du har kopplat upp, grannar, avstånd till telestationen eller väder och vind.

IPTV levereras alltid digitalt, till skillnad från till exempel kabel-tv, som alltid har ett analogt basutbud. Till IPTV behöver du en digitalbox vilket du får från den tjänsteleverantör du väljer. IPTV har fördelen att den inte påverkas av väder på samma sätt som TV från parabol kan göra. Det finns ett stort utbud av både kanalpaket och andra streamingtjänster hos våra leverantörer. Se utbudet på beställ tjänst.

Du kan läsa mer om våra tjänsteleverantörer i Tjänsteportalen. Här ser du priser, erbjudanden, kanalpaket etc. Läs mer och beställ tv-tjänst här.

Självklart, kan du det. Du beställer IP-telefoni från någon av våra tjänsteleverantörer, de skickar ut en särskild telefonidosa som du kopplar in i tjänstefördelaren och sen kopplar du in din vanliga telefon i dosan Du kan flytta med ditt gamla nummer, prata med din tjänsteleverantör så hjälper de dig. Se utbud via Beställ tjänst.

Allmänna vilkor (PDF öppnas i ny flik)

Ägarbytesblankett (PDF öppnas i ny flik)

Uppsägningsblankett (PDF öppnas i ny flik)

Kom-igång-guide (PDF öppnas i ny flik)