vid långsam uppkopling

Upplever du driftstörningar? 

När man upplever driftstörningar i sina tjänster ska man i första hand alltid kontakta sin tjänsteleverantör för att göra en felanmälan. Kontaktuppgifter till tjänsteleverantörerna hittar du här.

hitta tjänsteleverantör

Om något krånglar

Felsökning

Innan du gör en felanmälan finns det några enkla saker du kan göra själv för att utesluta de vanligaste felen och undvika kostnaden för ett teknikerbesök:
Inget internet/inga tjänster

DRIFTINFORMATION

Hur går jag till väga?

Det första du bör göra är att kolla om det finns några driftstörningar. Om det är en större driftstörning som berör ditt område hittar du information om det under Driftinformation. Är det inga driftstörningar i ditt område går du vidare med din felsökning.

Tjänstefördelaren

Säkerställ att strömmen är inkopplad till din tjänstefördelare samt att lamporna Power, Status och WAN lyser. Beroende på vilket märke det är på tjänstefördelaren kan lamporna ha olika färg:

Inteno:

PWR Grön
WAN Grön/Orange (färg varierar pga. hastighet på port)
LAN 1-4 (5-8) lyser om/när utrustning som till exempel router eller tv-box sitter inkopplat.

CTS:

PWR Grön
STATUS Grön/WAN Orange
LAN 1-4 (5-8) lyser om/när utrustning som till exempel router eller tv-box sitter inkopplat.

Så här gör du

Om det inte lyser några lampor, trots att strömmen är inkopplad, titta då så ingen råkat komma åt den (enda) knappen som finns på tjänstefördelaren, detta gäller endast CTS. När den är intryckt släcks alla lampor utom POWER, endast lamporna släcks, tjänstefördelaren stängs inte av. Om det inte hjälper att trycka på knappen kan det vara en ny strömadapter du behöver, hör i så fall av dig till kundtjänst så får du en ny.

Lyser POWER och STATUS men inte WAN, eller alla tre, utan att du får igång tjänsterna kan du testa att starta om din tjänstefördelare. Det gör du genom att göra den strömlös, vänta några minuter och sedan sätta i strömmen igen. Om du testat ovanstående punkter och dina tjänster ändå inte fungerar så gör du en felanmälan du till din tjänsteleverantör.

Router

OBS! för en specifik felsökning av din router behöver du se hur du gör i tillverkarens manual.

Testa om du får tillgång till nätet om du kopplar en dator direkt in i tjänstefördelaren med en nätverkskabel, koppla förbi routern. Tänk dock på att inte flytta runt i olika portar (se nedan om MAC-lås*). Kommer du ut på nätet efter att ha kopplat in datorn i tjänstefördelaren är det routern som behöver felsökas. Observera att du har ett sämre skydd om du surfar utan router, vilket gör att det inte är något vi rekommenderar att göra, men ett snabbt test är ok.

Om du testat med nätverkskabel i olika portar på tjänstefördelaren, utan att ha varit noga med att helt släcka ner dator/router mellan flyttarna, är det troligt att du aktiverat det så kallade MAC-låset*. Detta släpper efter ett tag men det kan ta upp till 4 timmar – under förutsättning att du inte fortsätter att flytta runt nätverkskabeln i olika portar och på så sätt förlänger MAC-låset. För att undvika MAC-lås behöver du stänga av din router/dator och vänta några minuter innan du flyttar den till ett annat uttag i tjänstefördelaren, för att sedan starta om utrustningen.

Precis som tjänstefördelaren kan behöva en omstart ibland så kan även routern behöva det. Du stänger helt enkelt av den, låter den vila några minuter och startar sedan om den. Hjälper inte detta så kan det vara dags för en fabriksåterställning av routern. Se din routers bruksanvisning för detta.

Din felanmälan

Felanmälan steg för steg

Om du har något problem med din tjänst vänder du dig först till företaget som levererar tjänsten.

01

Vänd dig till den leverantör som tillhandahåller din bredbands- och/eller tv-tjänst.

02

Tjänsteleverantören felsöker tillsammans med dig över telefon.

03

Om tjänsteleverantören inte löser ditt problem, kontaktar de Forshaga Fibernät för felanmälan. Du som kund behöver inte göra detta. 

04

Forshaga Fibernät felsöker och informerar tjänsteleverantören. Vid behov kontaktar en tekniker dig för felsökning på plats.

05

Tjänsteleverantören återkommer till dig med besked.

Felanmälan av skadad eller avgrävd fiber

Har du eller någon annan råkat gräva av eller skadat fibern på din tomt? Då kontaktar du oss på Forshaga Fibernät. Våra tekniker eller vår entreprenör åtgärdar då felet mot en kostnad som Forshaga Fibernät debiterar dig. För mer information kontakta kundtjänst på telefonnumret 054-19 29 60.

Kontakta oss